Wikia

Lyoko.jpg

Lyoko.

Lyoko is een virtuele wereld die draaid op de supercomputer in een fabriek in de buurt van Kadic. Lyoko bestaat uit 7 sectoren. De Bos-, Woestijn-, IJs- en Bergsector hebben torens die in verbinding staan met de aarde. Sector 5, of Carthago, heeft slechts één toren. Cortex heeft torens die altijd geactiveerd zijn voor XANA's gebruik. De Digitale Zee heeft geen torens. De Vulkaansector heeft net als de andere primaire sectoren torens die in verbinding staan met de aarde. Deze sector is alleen te zien in de games. Iedere sector (behalve Carthage) heeft 1 way tower. Die toren staat in verbinding met de andere sectoren.

Sector 1: ijssector Edit

De ijssector, of sector 1 zoals genoemd in Mister Pück en Saint Valentine's Day, is een sector die volledig bestaat uit ijs en water. Dit is ook de enige sector die niet door XANA is vernietigd maar werd vernietigd door Aelita uit vrije wil om de supercomputer te redden. In seizoen een was er ook een gloed aan de hemel die een schaduw veroorzaakte, dat was waarschijnlijk Carthage, maar in seizoen 2 en later is die gloed weg.

Sector 2: woestijnsector Edit

De woestijnsector, of sector 2, is een sector die bestaat uit plateaus van zand. Er is een kleine hoeveelheid groen op de sector. XANA kan in deze sector zandstormen maken en platformen 90° laten draaien. De sector bestaat uit 2 lagen: de bovenste platformen en de onderste platformen. De bovenste platformen zijn zeer groot en de meeste torens van de sector staan hier. Megatanks, Blokken en Krabben komen hier vaak voor. De onderste laag platformen zijn klein. Deze sector werd als 2de vernietigd door XANA.

Sector 3: bossector Edit

De bossector bestaat uit platformen en bomen. Van seizoen 1 op seizoen 2 veranderd het voorkomen van de sector ook grotendeels. Deze sector is de eerste die door XANA werd vernietigd in de aflevering Lyoko Minus One. Dit is de enige sector waar XANA ooit heeft geprobeerd torens te vernietigen, zoals in Code: Earth en Contact. Dit is ook de sector waar Jeremie de kwaadaardige Marabounta naar toe stuurde.

Sector 4: bergsector Edit

De bergsector is de laatste sector die werd vernietigd op Carthago na. De Bergsector is een zeer mistige plaats die bestaat uit bergen. XANA heeft deze sector een keer laten zinken in de Digitale Zee. Ook heeft hij de sector ooit helemaal onzichtbaar gemaakt. Als de groep hier van een platform springt, komen ze terecht in een ander deel van de sector, dat neemt niet weg dat ook onder deze sector een Digitale Zee ligt.

Sector 5: Carthago Edit

Sector 5 is de enige sector die meestal niet bij zijn naam, maar nummer wordt genoemd. Sector 5 werd ontdekt in Unchartered Territory. Deze sector is ook de thuisbais van XANA. Carthago zelf bestaat uit verschillende delen en veranderd iedere keer dat de groep er komt. Sector 5 heeft slechts één toren en bevat eveneens het hart van Lyoko. Het is niet mogelijk om direct naar sector 5 te worden gevirtualiseerd. Dit is pas mogelijk aan het einde van het derde seizoen. Dit is ook de laatste sector die wordt vernietigd door XANA met behulp van William.

Cortex Edit

Cortex is een replica, gemaakt door Professor Tyron in Code Lyoko Evolution. De sector bestaat uit modulaire elementen die in elkaar pluggen en zo een landschap vormen. Ieder platform beweegt naar zijn eigen wil, daardoor is de sector constant aangepast voor nieuwe vallen die XANA onder controle heeft. In Cortex zijn net als de primaire sectoren van Lyoko torens te vinden, alleen zijn deze altijd geactiveerd door XANA voor communicatie met de aarde.

Digitale zee Edit

De digitale zee is niet echt onderdeel van Lyoko zelf, het stelt namelijk het internet voor. De digitale zee bevindt zich onder iedere sector en rondom Carthago. Hierin vallen betekent dat de persoon wordt gedevirtualiseerd voor altijd. Het is enkel mogelijk om veilig de digitale zee in te gaan met behulp van de Skidbladnir. Via de digitale zee kan de groep ook bij de replica’s geraken die XANA heeft gemaakt. De replica's zijn kopieën van Lyoko die uit slechts één sector bestaan.

Vulkaansector Edit

De Vulkaansector komt niet voor in de reeks maar wel in het spel Code Lyoko: Quest for Infinity. De Vulkaansector bestaat uit verschillende vulkanen en lava. Deze sector wordt beschermd door een speciaal schild en enkel Jérémie kan er voor zorgen dat de groep toegang heeft tot de sector. In deze sector is een enorme krater waar alle torens van de sector in staan. Het wordt de core van XANA genoemd.

Around Wikia's network

Random Wiki